groene speelplaats

In 2024 werd een volledig nieuwe en groene speelplaats aangelegd. De grote, betonnen vlakte met de klassieke sportvelden en beperkte speelkansen maakte plaats voor een verrassende en prikkelende speelomgeving waar kinderen hun energie en creativiteit volop kwijt kunnen. Voetbal, volleybal en basketbal hebben hun eigen plekje, maar worden omringd door heuvels, paadjes, zandbakken, een waterspeeltoestel, glijbanen, klimtoestellen, enz.

sterke basiszorg

Een goede leerkracht kan preventief problemen en moeilijkheden inschatten die zijn leerlingen kunnen ervaren. Door een langere uitleg, een andere aanpak, het gebruik van hulpmiddelen, meer tijd geven, herhalen, drillen, enz. kunnen zo heel wat problemen worden voorkomen.

Ons leerkrachtenteam beschikt over heel wat vaardigheden om een sterke basiszorg in de klas te realiseren.

Door ons steeds verder te professionaliseren met nascholingen en opleidingen, proberen we onze basiszorg verder te verfijnen en te optimaliseren.

zorg in kleuter en lager

Soms volstaat de brede basiszorg in de klas niet altijd.

Om dan zorg op maat te kunnen bieden, staan de zorgteams kleuter en lager paraat om op elk vlak de kinderen met de nodige zorg te ondersteunen. Onze zorgcoördinatoren gaan daarbij telkens op zoek naar de juiste aanpak. Overlegmomenten met klasleerkrachten, zorgbegeleiders, ouders, het CLB, logopedisten of andere externen zijn daarbij heel belangrijk.

De zorgbegeleiders ondersteunen de kinderen in de klas, in zorggroepjes of individueel.

Regelmatig wordt er ook geëvalueerd en bijgestuurd. Communicatie met alle partijen is hierbij erg belangrijk.

taalcoach

U leest of ziet het regelmatig in de actualiteit. Nogal wat kinderen hebben het moeilijk met taal en lezen. Om de vaardigheden rond woordenschat, lezen, begrijpend lezen en communicatieve vaardigheden intensief te oefenen, zetten we een taalcoach in om de kinderen te ondersteunen en te begeleiden. Onze taalcoach wordt ingezet in de eerste graad van de lagere school. In het eerste en tweede leerjaar leren de kinderen lezen en schrijven. Woordenschat en taalbegrip worden volop ontwikkeld op die leeftijd. Onze taalcoach ondersteunt enerzijds de kinderen in de klas, anderzijds gaat ze met zorggroepjes aan de slag rond de leerstof taal of WO!

leren typen in L4

In het vierde leerjaar bieden juf Lieselotte en meester Frederick elke week een drietal keer Typ10 aan. Het doel is om in de digitale wereld waar we vandaag in leven, de kinderen een voorsprong te geven door hen typvaardig te maken. De sessies duren meestal een kwartier en worden zowel in de les als na schooltijd georganiseerd. Een apart toetsenbord wordt aangesloten op de Chromebook. Dit klavier is handiger om te typen en heeft ook een numeriek klavier. In 9 lessen worden telkens 6 letters aangebracht. Hoofddoel is correct typen, de snelheid komt pas later.

kangoeroeklas

Sommige kinderen hebben nood aan extra uitdaging, aan uitdagende leerstof die het reguliere aanbod overstijgt. Voor deze leerlingen richten we op onze school kangoeroeklassen in. Wekelijks komen die kinderen samen om te werken rond boeiende en diepgaande thema's: sterrenkunde, het menselijk lichaam, optica, fysica, ...

De kangoeroeklassen worden georganiseerd op drie niveaus: kleuter - onderbouw - bovenbouw.

studie

Na schooltijd gaan niet alle kinderen onmiddellijk naar huis. Kinderen van de lagere school krijgen eerst een kwartier speeltijd. Daarna gaan ze samen met een leerkracht naar de studie. Het huiswerk en studeerwerk wordt er onder begeleiding uitgevoerd. Kinderen kunnen er uitleg en ondersteuning vragen. De kinderen van L1, L2 en L3 hebben een halfuur studie, de kinderen van L4, L5 en L6 drie kwartier. Na de studie sluiten de kinderen aan bij de opvang.

opvang

De opvang wordt op onze school door de gemeente Kuurne georganiseerd.

De opvang start 's morgens om 7.15 uur. Nadien sluiten de kinderen aan in de klas vanaf 8.15 uur.

Eet uw kind op school? Dan wordt het de hele middag door het opvangpersoneel begeleid op de speelplaats en in de eetzaal.

Na schooltijd is er opvang tot 18 uur. Als uw kind in de lagere school zit,  volgt hij/zij eerst de studie mee. Nadien sluit uw kind aan bij de opvang.

Op woensdag start de opvang aansluitend na schooltijd. De opvang op woensdag eindigt om 18 uur.
Kunt u uw kind niet tijdig afhalen op woensdagmiddag? Dan kunt u uw kind tot uiterlijk 13 uur in de opvang laten tegen een gunstig tarief.